Maandblad "Karaat" 1 april 2007


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

01/04/2007: Rosemie is restauratrice van oud behang: Een gesprek met een passionele kunstenares

 


Karaat bezocht Rosemie Cheroutre in haar atelier in Latem, waar ze oude tekeningen en behangpapier restaureert. Het fragiele, kwetsbare papier wordt door haar liefdevol gekoesterd en hersteld. De waarde van papier als drager van kunst wordt volgens haar ondergewaardeerd. Toch kiest Rosemie voluit voor papier ondanks de hogere moeilijkheidsgraad.


Na haar opleiding plastische kunsten specialiseerde Rosemie zich in de restauratie van kunstwerken. Haar grote liefde lag echter niet bij schilderijen maar bij de restauratie van kunstwerken op papier. Dat ontdekte ze toen ze zich ontfermde over een heel oud stuk Chinees behang, geschilderd op zijdepapier. Niemand zag het zitten om eraan te beginnen. Rosemie nam de uitdaging aan en besloot om het oude kunstwerk in zijn glorie te herstellen. Een Amsterdamse conservator leerde haar heel wat Japanse technieken. Ze studeerde in Japan en liep er verschillende stages. Intussen werkt Rosemie al 15 jaar uitsluitend met papier. Gedurende die vele jaren ontwikkelde zij haar eigen systemen en procédés. Haar broer, eveneens restaurateur en aannemer, bedacht slimme toestellen zoals o.a. katrolsystemen om oud behang veilig te demonteren en naar haar atelier te transporteren.


Chinees behang op roze en blauwe achtergrond

We ontmoeten Rosemie op het moment dat een groot restauratiewerk, dat maar liefst zeven jaar in beslag nam, afgeleverd is. Sedert 4 maart is dit huzarenstukje te bewonderen in kasteel d’Ursel in Hingene. Rosemie vertelt heel gedreven. Het valt haar zwaar om afstand te nemen van dit werk. Haar ervaringen noteerde ze nauwgezet in een dagboek. “Het zal niet gemakkelijk zijn om er afscheid van te nemen,” zucht de kunstenares.


In haar atelier ligt nog werk voor jaren op haar te wachten. Trots toont ze ons heel oud behang uit 1811. “Het enige stuk dat nog over was heb ik zelf kunnen kopen op een veiling in Parijs!” Bedenkelijk vraag ik haar of het nog wel goed komt met die beduimelde rol papier met rafelige randen waaraan een leger schimmels zich jarenlang tegoed kon doen. Vastberaden en gedreven zegt ze: “Natuurlijk krijg ik dit goed, maar ik ben er zeker 10 jaar zoet mee.”


Rosemie is echt gepassioneerd door behang, en dat is dan nog voorzichtig uitgedrukt. “Er bestaat zoveel mooi behang, maar de mensen weten dat niet. Ik heb al drama’s gezien. Het is om bij te schreien hoeveel prachtige behangsels verloren gaan of in een zodanig erbarmelijke staat verkeren dat ze niet meer te herstellen zijn. Het is nochtans van zeer groot belang voor het behoud en het beheer van ons cultureel erfgoed, dat kunstwerken geconserveerd en gerestaureerd worden. Zieke kunstwerken, zeker op papier, kunnen andere gemakkelijk besmetten.”


Info: Rosemie Cheroutre

www.chebie.be

 

Geschiedenis van het behang in een notendop

Het eerste behangpapier dateert uit de vijftiende eeuw en werd gebruikt als decoratieve afwerking van plafonds, houten lambriseringen of meubilair. Tegen het einde van de 17de eeuw begon men in Engeland met de productie van bedrukte vellen handgeschept papier. De vellen werden aaneen gelijmd tot stroken van ongeveer 10 meter en daarna bedrukt met gegraveerde houten blokken. De meeste patronen waren gebaseerd op motieven van bedrukt en geweven textiel. Ook Chinese en Japanse behangsels waren bijzonder geliefd in de interieurdecoratie. Met de hand werden panoramische taferelen, exotische bloemen en vogels op het bamboepapier geschilderd. Eind 18de en begin 19de eeuw verscheen een nieuw genre: de panorama’s. Papier kan uit heel verschillende materialen worden samengesteld. Behang werd vroeger niet rechtstreeks op de muren aangebracht maar bevestigd op een houten lijstwerk dat bespannen was met grof linnen, hierop een laag grondpapier en ten slotte het behangpapier.


Het kamerhoog Chinees behang, één ensemble met lichtblauwe achtergrond en een tweede ensemble met roze

achtergrond, is nog tot en met 22 april 2007 te bewonderen in het Kasteel d’Ursel – Wolfgang d’Urselstraat 9 te 2880 Hingene, elke zondag van 10 tot 17 uur (Niet op zondag 1 en 8 april).

Info en reservatie : 03/820.60.11 of kasteeldursel@admin.provant.be

www.kasteeldursel.be


 

 

Het kamerhoge Chinees behang in het Kasteel d’Ursel te Hingene

  

 

 

 

 

 

 

 

 

Het volledig gerestaureerde panoramische behang,één van de pronkstukken in haar atelier.

 

   

 

 

 

 

 

 

Tussen de lagen behang vindt Rosemie vaak krantenknipsels en documenten die haar meer vertellen over de geschiedenis van de woning en de veel fasen die het heeft doorgemaakt.

 

 

 

 

 

 

 

Tekst: Ingrid Allaerts